History
  • Historia

HISTORIA

Vademecum är ett välkänt tandvårdsmärke både i Sverige och internationellt med en lång historia. Det grundades redan 1890 av Dr. Elias Nordström, och receptet köptes av Barnängen som började producera Vademecum år 1897. 1920 lanserades det klassiska munvattnet, som är en bästsäljare även idag.

Vademecums framgångskoncept genom åren har varit dess innovativa marknadsföring. Exempelvis användes en tandkrämsmaskot som fick barn att vilja borsta tänderna och Vademecum använde Corporate Social Responsibility (CSR) i kommunikationen redan tidigt på 1900-talet.

1950 lanserades Vademecum i västra Europa och blev det internationellt kända tandvårdsvarumärke som det är idag. I Sverige köptes Vademecum, tillsammans med Barnängen, år 1992 av Henkel Norden som innehade varumärket i ca. 10 år innan det temporärt ägdes av tredje part. Sedan förra året är Vademecum tillbaka hos Henkel och relanseras nu med en ny design och formula. Nu lanseras dessutom Vademecum Eco som är den första tandkrämen certifierad med Ecocert som innehåller fluor och ger ett effektivt resultat.

  • History
  • Historia

    1890
    Vademecum skapas av Dr. Elias Nordsröm i Sverige.

    1897
    Vademecum börjar produceras av Barnängen.

    1920
    Vademecum lanserar sitt klassiska munvatten.

    1920-1950
    Innovativ marknadsföring som framgångskoncept.

    1950
    Vademecum lanseras internationellt.

    1992
    Henkel Norden köper Barnängen och Vademecum.

    Tidigt 2000-tal
    Henkel Norden säljer Vademecum, som senare säljs till tredje part.

    2014
    Henkel Norden köper tillbaka Vademecum från tredje part.

    2016
    Nya Vademecum lanseras.

    2017
    Lansering av nya Vademecum Eco.